onsdag 17. oktober 2007


Rosorna jag köpte i lördags, står lika fina och matchar den rosa kudden som yngsta dottern knåpat i hop i "kunst og håntverk". Jag blev så glad när hon kom hem från skolan med en så fin present. Den passade alldeles perfekt i kökssoffan.

I dag har vi en alldeles fantastisk höstdag här på østlandet.
Dagen känns lite lättare när solen skiner och de vackra höstfärgerna
bländar en med sin prakt.
Mina två tjejer har stora, viktiga prov i dag och de
var båda nervösa när de gick till skolan. Det blir lite extra att ta igen
i och med att vi tagit ledigt från skolan en vecka för kretasemestern.
Det är så stort press på ungdomar i skolan. Den här veckan har yngsta dottern (hon går sista året på högstadiet) fyra stora prov, varav två är på samma dag. Varför kan inte lärarna samarbeta för att undvika att prov hamnar på samma dag? Hon mår riktigt dåligt ibland
av all press i skolan.
Det är så viktigt, att låta barnen veta att man inte är sina betyg........att man inte är en tvåa eller en trea, utan en söt, omtänksam, fantastisk tjej.....till trots för att man inte kan räkna ekvationer eller kan den riktiga böjningen på nynorska verb........................
I Norge har man också muntliga betyg och jag blir så ledsen när hon ska tvingas till att vara "muntlig" Alla är inte lika verbala och har lätt för den muntliga biten.
Hon oroar sig redan nu för alla avslutande examensprov till våren. Hennes största mardröm är att komma upp i muntlig matte.................

Beklagar, men jag måtte bara få ut lite frustration......................

Nu ska jag sätta mig med en kopp kaffe och börja planlägga lite renovering. Bara vi hittar lite tid......har inte en jobbfri helg innan 8 december...........det är konserter hit och dit, övningar och seminarium
Jag måste bli duktigare på att säga NEJ!!!!!! Det får bli nyårslöftet år..............

Nej, nu ska jag sluta och klaga. Punkt slut!
Klem!

6 kommentarer:

NICOLINAS BONING sa...

Vilken vacker bild:-)
Det är skönt att vräka ur sig det som ligger och mal inne i en ibland...så det var bra att du fick göra det här;-)
Hoppas att dett går bra för flickorna i proven.
Kram/Birgitta

Karin Krut sa...

Visst måste man få släppa ur sig lite frustration ibland! Man lider så med barnen, man vill ju inte att dom ska må så dåligt! Hoppas der går bra för dina flickor! Bilden på rosorna är jättefin och visst är det roligt att få presenter som barnen har gjort själva :)
Kram Karin

Hem och Lycka sa...

Vacker bild.. Usch för muntliga prov, håller tummarna för tjejerna! kram

Signe sa...

Hej! Nu var det längesen jag tittade in här!..Måste ta och lägga in dig bland mina länkar så jag kommer ihåg adressen!..vilken fin bukett och kudden var fin med! Ha en trevlig helg! Kram Designe:)

Amoroso sa...

Jag är tillbaka igen, efter min bloggpaus.Jag uppskattade verkligen din kommentar! Bloggen kommer nu att få en lite annan utformning men jag känner mig mer inspirerad än någonsin!

Granne med Selma sa...

Hoppas det har gått bra med alla prov för dina tjejer1. Jobbar själv inom skolan som specialpedagog och förstår din frustration som förälder då jag ofta sitter tillsammans med elever som mår riktigt dåligt över den press vi utsätter dem för. Det är inte klokt! Men fortsätt du och tala om för dem vilka underbara individer de är så har de i allafall det med sig. Ibland är det inte kul att jobba i skolan ska jag säga....
Stor kram