søndag 18. mai 2008

I går var det 17.e mai.......

.....och vi firade nationaldagen i riktigt busväder. Vi som bara skulle vara inne hela dagen och "slappa" var det inte synd om , men alla barn som skulle gå i tåg och korpsen som skulle spela med iskalla fingrar.........

Vi satt varmt och torrt inne och kosade oss med firandet på NRK istället. Ute var det 2 grader och snøslask, det styggaste vädret jag kan minnas, under mina 23 år i Norge. Men vad gör väl det, med trevligt sällskap och gott humör kan det vräka ner småspik för min del....fniss....

Min uppstammade Margerit fick flytta in och lysa upp vardagsrummet, istället för verandan. Vi har alltid suttit ute och avnjutit 17.e maj frukosten (med infra värme och delvis glasad veranda har det gått strålande) men i år måste vi kasta in handduken och förflytta oss inomhus.......

Vi dukade i soffhörnan för att kunna njuta av brasan i öppna spisen. Finporslinet kom fram som sig bör, en dag som denna. Kaffeservisen är ett loppisfynd, det står import under och då är den
väl från 40 talet, kan jag tro? Någon som vet mera om import porslin? Ja i alla fall gillar jag den skarpt och den fick sällskap med mina glas från Eda glasbruk.

Yngsta dottern hade tidigare på morgonen varit på frukost på skolan. En tradition för alla avgångsklasser på högstadiet. Men hon kom hem, hungrig som en varg. Orsaken var att hon hade underhållit med sång under frukosten och med lite nervositet i kroppen är inte matlusten helt på topp...... så vi samlades alla runt bordet, liten som stor pluss en pojkvän. Vi avnjöt en lång fukost och fick höra senaste skvallret från kvällen innan då ungdomarna varit på galej.

Senare på eftermiddagen kom nästa soffsittning......fniss......... vi bara åt i soffor i går........... Alla samlades för att se på film och då var det dags för lite kos. I tv rummet kör jag lite 50-60 tal så
jag plockade fram mina assietter med tisdtypiskt mönster, ett loppisfynd, som vanligt. Brödkorgen och det långa fatet har jag köpt på en antikmarknad. Vi såg en härlig, romantisk komedi. Maken stod ut hela filmen, men äldsta dotterns pojkvän retirerade efter maten och drog sig tillbaka för en omgång med WOW (World of warcraft) då hade han fått nog av romantik.......... det ska helst vara lite action........

Har fått upp filmplakaterna som planerat, men har ni sett vilken plakat maken och ungdomarna valde.... Ja jag får väl vara glad att inte det blev Alien eller något annat liknande, Star wars är ju kult i alla fall........... Jag gillar filmen Breakfast at Tiffanys, så när jag hittade den plakaten blev jag glad. Man kan i alla fall säga, att tv rummet totalt, absolut INTE liknar något annat rum i huset.....fniss igen.......

Ha det skönt!
Klem!

3 kommentarer:

Randi sa...

Det ser ut som dere hadde en fin dag tross det dårlige været. Da får man gjøre det koselig inne i stede.

Her hadde vi en flott dag. Sol , 10 grader og litt vind. Gikk greit å sitte ute i solen uten å fryse, men uten solen ble det kaldt.
Stilige plakater også.

Ha en fin dag

Klarafina sa...

Jag var glad att jag inte hade några barn som skulle gå i barnetog i går, så ruskigt som vädret var. Jag kunde ta en snabb tur ut på trappan för att se barnen gå förbi och sen snabbt inn igen. Burr och hutter!

Elzie sa...

Det verkar ha varit omväxlande väder i Norge också i helgen. Här var det ju snökaos på flera ställen. Ingen höjdare i mitten på maj. Men nu ska det väl vända igen tyckte jag dom sa. Här slapp vi snön, men har haft nattfrost nu i två nätter.
Hoppas du har en bra vecka.
Kram Elzie