torsdag 13. desember 2007

Några ögonblicksbilder .........


.....en luciatorsdag. Vi var uppe med tuppen för att luciafika hos goda vänner klockan sex i morse. Det är en tradition som vi ser fram mot varje år, en trevlig början på dagen innan alla ska på jobb och skola. Luciafirandet är inte alls lika vanligt här i Norge. Det är mest dagis och
lågstadieelever som firar lucia. Glömmer aldrig när vi flyttat till Norge och fick se mitt första norska luciatåg...........De flesta hade pappas vita skjorta, en kille hade cherroxsstövlar, många skrynkliga lakan.............det var en total kontrast till det jag var van vid, nystrukna lucialinnen, högtidligt och stämningsfullt, fast det var ju oslagbart charmigt förstås.

I Lilla hallen på andra våningen har jag klätt granen i rött och guld i år. Framför granen står en gammal dockvagn som jag fyndat på auktion och på skänken står krubban jag har blivit så glad i .

Bredvid krubban ligger julevangeliet jag köpte häromdagen.

Så till den kitchiga hörnan i tv rummet. För några år sen hittade vi den vita granen på januarirean för den nätta summan av 40 kronor, det var 90 procents rabatt. Hade aldrig skaffat en vit gran annars. Året efter satte vi upp den, klädde den i guld och silver och därefter har den fått pryda sin plats varje år. Visst är den helt galen men, ganska kul och i tv rummet är det ju bara vi som ser den....ja och så ni förstås.............hi, hi.

I dag ska jag jobba min sista dag, så har jag jullov helt till sjunde januari. Härligt!!!!!! I kväll ska mina barn och ungdomskörer ha luciatåg. Med stränga order om att ha nystrukna lucialinnen och inget annat!!!!!!!

Ha en fin luciatorsdag ni också!
Klem!

6 kommentarer:

Klarafina sa...

Läste din betraktning av ditt möte med ett norskt Luciatåg och kände igen mig. En annan sak som är annorlunda är att i Norge har man Luciatåg långt ut på förmiddan och vid lunchtider. Jag ligger sjuk hemma från jobbet men gick upp i ottan och värmde två lussebullar i micron innan jag gick och la mig igen. Jag smög till mig ett par knäck också. Om jag inte blev av med förkylningen så steg iallafall humöret ett par snäpp!

Lallis sa...

Men oj så snyggt!
Ha en fin lucia-kväll.
Kram Lallis

Hem och Lycka sa...

Oo vilka underbara bilder! kram

Nygammalt sa...

Vilket julehus du har! Vackra granar har du pyntat också och den lilla vagnen är ju bara för söt.
Ja, allt var jättefint.

Hoppas lucian gick bra!
Kram.

My little footprints sa...

Hei på deg;)
Ja jeg er sannelig enig med deg, vi skulle kanskje ha lært litt av svenskene. I går var jeg i et lokale og så på luciatoget til niesen min, fordi det var så stas, fordi niesen min skulle være lucia og gå først i toget. Men som du sier, det var veldig mye rart og se. Det rareste var vel en liten gutt som kom i hvite strømpebukser og en hvit pologenser og med store blå støvler til. Ja det blir visst gjort mye rart, og det meste bærer preg av at det har gått litt i full fart hos foreldrene. Det er jo ikke de stakkars ungene sin feil ;)

Synes forresten det var så koselig det du hadde gjort med juleevangeliet! Det var en god idè som jeg skal legge på minnet!

Klemmer fra Beth

Elzie sa...

Jo, man kan fira saker på olika sätt *s*. Vilka härliga granar ni har. Gillade den lilla vita med guld och annat.
Hoppas ni får en bra helg.
Kram Elzie