lørdag 10. november 2007

Scones


I dag ska jag jobba hela dagen och då är det så trevligt med lite extra mys innan dagens aktiviteter sätter i gång. Medan maken tände eld i öppna spisen rörde jag i hop några scones.
5 dl mjöl
75 g smör
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk
Smakar jättegott med ost, marmelad eller sylt. Inte världens nyttigaste men desto godare............

Min gamla nagg är händig då kakorna skulle naggas. Jag har en del gammalt luffararbete som jag fortfarande använder i vardagen men som även tjänar som pynt i mitt kök. Scones steker jag i 250 graders värme i ca 8-10 minuter.

För att göra lite extra sitter vi gärna i soffan och äter frukost. Var på Ikea i går kväll och köpte några småsaker till dotterns rum. Passade på att inhandla Kobbs te som är jättegott. Det smakar mycket bättre med te i kanna tycker jag.......Kanske det bara är inbillning, men mysigare är det ivarje fall.

Mina Rörstrands tallrikar känns helt rätt idag och det är lite lyxigt att använda silverknivar. Ni som känner mig vet att jag gillar vardagslyx och att man ska använda det man har i skåp och lådor. Jag gillar inte tanken på att saker och ting ska stå bara för att användas en sällsynt gång

Plockade fram boken Vinterns goda ting av Anna och Fanny Bergenström. Den har så många inspirerande och stämningsfulla bilder. Passar alldeles underbart som litteratur till en sconesfrukost i brasans sken, en novemberlördag.

Nu ska jag åka och dirigera min vokalgrupp som består av 10 fantastiskt duktiga tjejer. Idag ska vi uppträda på ett stort kulturevenemang.. Det är första gången de uppträder tillsammans så det ska bli extra roligt och spännande...........

Har ni några spännande planer idag?

Ha det så fint och så ses vi snart igen!
Klem!

16 kommentarer:

ChatrinesLiving sa...

Så mye fint hverdags-luksus!:) Nydelig oppdekket bord! Enig med deg at man skal ha litt luksus i hverdagen, og ikke bare til fest.
Tusen takk for koselig kommentar til mitt lille "jubileum":)
Så i kveld skal jeg faktisk ut på byen, og det er ikke ofte ser du;)
Ønsker deg en fin lørdagskveld!
Klem fra chatrine

Mallan sa...

Ser ju inte helt fel ut...jag kommer över och smakar lite tror jag... hi hi hi...

Kram Malena

Nygammalt sa...

Vilken morgonlyx, jag älskar scones! Ser verkligen underbart mysigt ut, och med brasa också!

Jag har bara beigea och blåa tallrikar men när jag ser dina vackra så borde jag införskaffa lite av den rödrosa färgen också. Lovely!

Hoppas det gick bra för dig idag, själv har jag jobbat extra så nu är jag trött! Kram.

Eva Agnes sa...

Så mysigt detta ser ut. Ska kanske baka dessa scones fast jag inte har någon nagg eller annat luffararbete för den delen.
Såg olika saker på Antikmässan i Göteborg men de var alldeles för dyra. De fick stå kvar.
En annan sak som du kan titta efter på mammas luciakort är vilket år Gun Jönsson var Sveriges Lucia.
Gun Jönnson är regissör och skådespelerska (Hem till byn) och bor sedan många år tillbaka i Falkenberg.
Jag känner henne och hon har berättat att hon var Sveriges Lucia ett år. Men det skulle vara kul att få se en bild och veta vilket år.
Tack för att du frågat din mamma om korten.
Kramisar
Eva Agnes

Eva Agnes sa...

Glömde säga, att det är klart att te smakar bättre i kanna... hi hi, tycker ett te-freak.
Visste inte att du ledde en kör. Gud, så roligt.
Kramar EA

Nina sa...

underbara bilder du visar - och scones är jättegott och lätt att göra synd att jag aldrig gör några.... idag bakade jag ett Anna recept på bröd jag älskar Annas /Fannys kokböcker så fina bilder . Vinterns goda ting har jag haft i säkert 10 år och jag älskar den fortfarande ... Jag döpte min dotter till Ardisia tack vare den boken ... så nu vet du det ....kramelikram

Granne med Selma sa...

Jösses vilket mysigt inlägg! Tack söta för att du bjöd in oss läsare! Underbart dukat, mysigt, vackert porslin. ALLT var bara så härligt! Tusen tack!
Kram

Brocante sa...

Er det ikke deilig med en slik stille stund? Jeg tror det må være år og dag siden jeg bakte scones. Takk for oppskriften, jeg tror jeg skal glede noen i dag - eller kanskje en annen dag?
Brocante

Karin Krut sa...

Ååååh så mysigt med frukost och en brasa :) Scones är nog världens godaste bröd, med lite björnbärssylt och färskost *mums* hmm... undrar om vi inte behöver lite till kvällen ..
Dina tallrikar är jättefina!
Ha en skön söndag
Kram Karin

Mita`s hjørne sa...

Så koselig... fikk jammen lyst til å bake litt jeg også nå...
Slikke morgener skulle en hatt flere av...

Ha en koselig dag...

NICOLINAS BONING sa...

Men vad mysigt det set ut...nu måste jag nog omorganisera ute i hallen framför kaminen;-)
Vad kul att du använder dina saker,det är helt rätt tänkt,men jag är inte riktigt där ännu...
Kramar/Birgitta

Brocante sa...

Hei og takk for tilbakemelding. Det er så hyggelig å se at noen er innom bloggen min. Legg gjerne inn en link. Jeg har forresten lest litt mer på din blogg. Fantastisk fine bilder. Du kan kunsten å gjøre det hyggelig rundt deg! Brocante

Ankan sa...

Å, vad mysigt med soffruckost med nybakade scones! Men det är väl en helgföreteelse? :) /Kram Ankan

Nygammalt sa...

Underbart med likasinnande väninnor/vän =) Kram.

Jorunn sa...

For en herlig morgenstund!
Skikkelig luksus!!
Fine asjetter og klart teen smaker best fra kanne, ingen tvil om det. Satser på å bake scones til helgen igjen!
Ha en fin uke :)
Klem fra Jorunn

Designe sa...

Åh va mysigt det ser ut!..fint dukat!..Kobbs te Lust och fägring är så himla gott och luktar underbart!