tirsdag 11. mars 2008

Frida Kahlo.....


....var en mexikansk konstnär, som föddes i utkanten av Mexico City. Efter en allvarlig bussolycka som tonåring började hon måla. Hon målade ofta egna personliga erfarenheter och smärta och många av hennes mest kända bilder är självporträtt. Jag har alltid fascinerats av Frida Kahlos livsöde, det är någonting som jag inte helt kan sätta fingeren på, men som berör mig starkt.

Filmen om Frida Kahlo kom ut i 2002 med Salma Hayek i huvudrollen. Det var en film jag verkligen såg fram mot och jag blev absolut inte besviken. Filmen skildrar Fridas liv i fantastiska omgivningar, stormfulla höjder och djupa dalar med livskamraten Diego Rivera, hennes konst och smärta. Jag gillar skarpt hur man flätar in hennes målningar i handlingen.......

Vill ni läsa mer om Frida Kahlo kan jag rekommendera boken Fridas Fiestas. Jag har inte använt boken så mycket som kokbok men som inspiration och inte minst för att höra historien om Frida genom en som kände henne. Boken är skriven av Diego Riveras dotter och hon gör det blå huset i Coyoacan levande. Hon berättar om Frida på ett helt annat sätt, hon skildrar den lidenskapliga kvinnan som såg varje anledning till att ha fest, som firade födelsedagar, helgondagar, folkliga festdagar. Hon visar helt andra sidor vid konstnären, som älskade att samla människor runt sig i det berömda kakelprydda köket.

Tillsist några bilder från "Casa Azul", huset där Frida bodde och som nu är museum......


Vilken härlig blå färg............

Klem!

7 kommentarer:

Randi sa...

Høres ut som en flott film, er så lenge siden jeg så film at jeg husker ikke sist det var. Skulle vært flinkere til og gått ut å sett en god film, men det blir ikke prioritert.

Ser du er Kreta frelst, vi reiser til Platanias i August, du skulle ikke ha noen gode tips til oss.?

Klem Randi

Anonym sa...

Hej!
Vad kul att du titta in hos mig igen, tiden går så fort.....
Vad kul att mammor h¨ller ihop efter så lång tid, underbart!

Jag har sett den filmen och den är enormt gripande.

Ha en fin dag!
Klem.

Mita`s hjørne sa...

Den filmen var bare så flott...

Nydelig blå farge på de husene...

Håpr du får ei flott påske med sol og sjokolade...

Klarafina sa...

Frida Kahlo är en av mina absoluta favoritkonstnärer. Fikk ett vykort med ett av hennes konstverk en gång för många år sen. Kortet hänger uppe än, mest för att det minner mig om givaren, men inte bara det. Har också boken Fridas Fiestas. Jag älskar mole men har aldrig lagat det själv.

Jorunn sa...

Oj, her er det lenge siden jeg har vært... Så leit å lese om operasjonen som ikke gikk helt som den skulle. Hvordan går det med deg?
Den filmen vil jeg gjerne se... En gang i løpet av våren!
Ha det fint så lenge min venn, vi høres!
Klemmer fra Jorunn

My little footprints sa...

Hei!
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet noe om henne, men det var en interessant historie du hadde å fortelle! Kanskje jeg skal leie denne filmen en dag?
Godt å høre at det går bedre med deg!
Ønsker deg fortsatt god bedring og en herlig dag!
Klem fra Beth

Designe sa...

Hej! Va mycket jag missat här!...Så mycket fint du har visat! Läckert med vårstuket på sidan oxå! Ha en fin helg! Kram :)