torsdag 30. august 2007

Hadeland glassverk......


Med kaffe och mazarin i fikakorgen åkte vi iväg.
Innan Jevnaker stoppade vi och hade en trevlig paus.

Mamma hade inviterat sin goda väninna på en heldagstur
till glassverket i födelsedagspresent. Jag hade anmält mig
som chaufför och vägvisare.

På området ligger många olika byggnader som rymmer
flera trevliga butiker och utsalg.

Första stopp var Kramboden, en koselig affär med
saker och ting från bla. Greengate, Sia, Rice, Lisebeth Dahl
Nyblom o Kollen m.m.

Förutom ting och tang, kan man köpa kaffe, te, godis, choklad
och kulinariska spännande saker som oljor, kryddor, geleer och
korvar.

Så mycket smaskigt......

Julehuset är alltid lika trevligt att besöka, även på sommaren.
Det ligger i ett jättesött hus med massa charm.

Rummen var indelade efter färg.
Här är vita rummet, med alla änglar.....

Entreen med sin flotta öppna spis.......

Röda rummet med tomtar av alla slag och sorter.
Jag blir jättesugen på jul.........

Hadeland glassverk är norges tredje största turistattraktion, men
i dag var det lugnt och stilla, och vi hade stället nästan för oss själva
Här en bild från ljusbutiken.......

Säsongsutsalget med massa flott porslin och glas. Kommer du hit,
se till att ha mycket pengar i fickan och god tid, till att strosa
omkring i vackra omgivningar och spännande affärer.

Så var det dags för lunch. Mamma hade packat picknick
korgen och bjöd på jättegod sallad. Vädret visade sig från sin bästa
sida och vi hade det toppentrevligt...........

Nu var det några år sedan jag besökte glassverket, så lyckan var stor när
jag upptäckte det nya Interiørhuset.

Där fanns så mycket fint från Lexington, Sia, House Doctor,
Ib Laursen m.m.

Såg så många fina saker som bara skrek.... efter att få
bli med mig hem..........Till sist måste jag öppna plånboken........

Så var det dags för födelsedagsfika........
Bakeriet är ett jättemysigt cafe med vitmålade väggar,
ljuskronor i taket, öppen spis och charmig atmosfär.

Efter en hel dags traskande och med många intryck i bagaget,
var det skönt att sätta sig och ta en kaffe. Söta mamma bjöd på fika.

Det var verkligen ett jättetrevligt ställe........
Vi konstaterade att dagen varit helt toppen och mammas
väninna var såååå nöjd med sin födelsedagspresent.

Tillsist....mina inköp.

Detta blev ett långt inlägg.........men det är så fint på Hadeland glassverk
att jag vill dela det med er. Nu ska ni slippa mitt tjat för i dag.....
Jag kommer tillbaka med utmaningen.

Klem!

11 kommentarer:

Jorunn sa...

Så fint at du ville dele dagen med oss, alle opplevelsene, alle sanseinntrykkene. Jeg må innrømme at jeg aldri har vært på Hadeland Glassverk, men nå vil jeg dra dit ved første anledning!
Utrolig mange flotte ting de hadde i butikkene dere besøkte.
Blir skikkelig i julestemning jeg... Har allerede begynt å planlegge litt julen og jeg da...
Ha en super kveld, og snart er det helg!!

Varme klemmer fra Jorunn

Ankan sa...

Vilka härliga och inspirerande ställen du besökt!Man får väl ännu mera lust att fixa hemma efter en sån utflykt!! Den där boken lantliv verkar vara något för mig, vilka trevliga bilder...Måste titta lite närmare på dem. Hoppas dottern återhämtat sig fån hjärnskakningen, sånt e inte så kul./Kram

Anonym sa...

Tusen tack!
Åh, vilken bra födelsedagspresent, så himla fina affärer. Jag hade nog handlat upp alla mina pengar.
Mysigt cafe också.
Du köpte ju jättefina saker.
Ha en skön kväll.
Kramiz/Klem

Färjtorp sa...

Men du, vilka ställen! Så fina bilder på alltihop!
Vilken mysig "bloggbild" du har däruppe förresten.
Ha en bra fredag.
kram Johanna.

Karin Krut sa...

Vilken underbar utflykt! Jag förstår att du fick hålla HÅRT i plånboken ;) Jättefina saker du fick med dig hem.
Kram Karin

. sa...

Ojj.. Hadeland glassverk har jeg aldri vært.. Men etter å ha sett dine fine bilder derfra..... såååå må jeg jo bare ditt:))
Du får ha ei riktig fin helg!!

Nygammalt sa...

Så många fina saker du hittade. Tack för att du tog med oss på den fina turen. Vilket shoppingparadis!
Tack också för tipset. Du kan hitta fina papper på Panduro, gå in på deras hemsida. Kram.

Lallis sa...

Det där kändes nästan som om man var med er:)
Ni har ju haft en riktigt fin dag där med trevligt sällskap, gott att äta, mycket fiiint att titta på och fina saker med er hem. Naturskönt och charmigt var det också!
Kram Lallis

Eva Agnes sa...

Vilket härligt ställe du har varit på. Och där hade minsann julen börjat redan.
Nu har jag kikat igenom alla bilderna noga och funnit många saker som jag kan tänka mig att ha här hemma.
Krasmar och ha en bra helg
Eva Agnes

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hei !
Så flott blogg du har da :)
Vet ikke om jeg har vært her før ...men nydelig innlegg om Hadeland Glassverk .
Har aldri vært der , men nå fikk jeg iallefall veldig lyst!
God helg , klem A

NICOLINAS BONING sa...

Vilket ställe!!!
Det ser ut som ett sånt ställe som jag skulle kunna gå omkring i en hel dag...
Man behöver inte alltid köpa något, utan ibland räcker det med att man har varit där :-)
Kram/Birgitta