onsdag 1. august 2007

Pelargoner


Jag har inte en enda liten grön finger.....så
i min trädgård har jag för det mesta blommor i krukor.
Det enda jag känner mig lite stolt över, är mina
pelargoner. Jag har tio stycken och de har jag
övervintrat i åtta år nu.

Varje höst sätter vi in dem i makens hobbyrum i källaren.
Där är det bara rot så jag håller mig lååångt därifrån.
Jag vet inte riktigt vad han gör med dem, men de får väl
en skvätt vatten i "ny og ne" och så tror jag han "kosepratar"
med dem........

På våren får de komma upp igen och då är alltid den stora frågan
-var ska vi placera dem? Efter omplantering och nedklippning
står det krukor lite varstans i huset. Det är flera år sedan de växte
ut ur fönsterbrädorna......

Det är svårt att t en bild som gör rättvisa på storleken,
men den största är 80 cm. hög och har en diameter på 100 cm.
Pelargonerna i trappen har precis börjat blomma.
Rekordet i fjol var 60 blommor samtidigt på en pelargon.
Tror inte det blir så många i år, Vädret här på østlandet
har varit eländigt och blommorna har drunknat i regn........

Nu är min tid vid pc.n slut för i kväll. Här är det en ständig kamp
om maskinerna. Med två tonåringar i huset och en man som
försöker lära sig ett jätteavancerat musikredigeringsprogram måste mor dela med sig av tiden.


Nu ska jag lägga mig på soffan på verandan, kosa mig med ett
glas vin och och se på Poirot.

Klem!

2 kommentarer:

Linneagården sa...

Så jättefina pellargoner du har...Oj, oj!!
Det ser väldigt inbjudande ut att slå sig ner en stund. Fint.
*kram* madelene

Små Gleder sa...

For noen fantastisk flotte pelargoner! Jeg har ikke grønne fingre jeg heller, men jeg skal love deg at mine ikke er noe i nærheten av å være like fine som dine.. :-)